Byta assistansbolag
Uppdaterad: november 26, 2024
Det är vanligt att man blir med en och samma assistansbolag under en längre period, faktum är att man ofta får bättre villkor och en bättre assistans när man väljer att byta assistansbolag eftersom att assistansföretagen gärna vill ha en som kund.
För att hitta det bästa assistansbolaget, är det alltid bäst att inleda med en bred jämförelse utav flera anorndare, detta leder till en konkurrenssituation mellan bolagen och därmed slipper du förhandla. På denna sidan går vi igenom vad man bör tänka på vid bytet av assistansbolag.
Byte av assistansbolag
Att välja assistansbolag eller byta assistansbolag kan vara en viktig och stor del i din resa med personlig assistans. Oavsett orsaken till varför ni vill byta assistansbolag, är det viktigt att göra ett informativt och omfattande val för att säkerställa att din personliga assistans fortsätter att möta dina behov på bästa möjliga sätt. På denna sidan kommer vi gå igenom vad man bör tänka på inför ett byte av assitansbolag.
Hur gör man för att byta assistansbolag?
För att byta assistansbolag behöver man se till att göra saker korrekt, ni behöver se till att göra följande saker:
- Se över era behov
- Utforska andra alternativ
- Kontakta assistansbolag/förmedlare
- Granska bolagens tjänster & villkor
- Informera ert nuvarande bolag
- Planering & byte av assistansbolag
Innan ni ska byta assistansbolag, kan det vara bra att se över sina behov och förstå vad man faktiskt behöver hjälp med. När man vet hur man vill att sin personliga assistans ska se ut kan man läsa information om olika assistansbolag på internet och börja se över företagens villkor som exempelvis löner till assistenter och kollektivavtal. Därefter kan man antingen ta kontakt med assistansbolagen direkt för att få mer information om deras tjänster/villkor alternativt ta hjälp av en assistansförmedlare som, hjälper en med hela processen.
Innan ni bestämmer er för vilket assistansbolag ni vill gå vidare med kan det vaara bra med en bred jämförelse mellan åtminstone 4 olika anordnare för bästa möjliga resultat. Se över avtalen noggrant och se till att de är tydliga och transparenta med vad som ingår i assistansen. När ni skrivit under avtal kan antinge ni själva eller det nya assistansbolaget med fullmakt kontakta er gamla anordnare för att informera om bytet.
Varför ska man byta assistansbolag?
Det finns många anledningar till varför man kan överväga att byta assistansbolag, några vanliga orsaker inkluderar:
- Otydlig eller brist på kommunikation
- Missnöje med kvaliteten på assistansen
- Missnöje med kostnader/löner för assistenter
- Tjänster som inte speglar det anordnaren utlovade
Om ni upplever en bristande kommunikation med ert nuvarande assistansbolag, kan det vara en anledning att överväga en ny anordnare som har en bättre kommunikation med sina kunder. Det är viktigt att assistansbolaget har en tydlig och fungerande kommunikation, det är en av de grundläggande sakerna inom personlig assistans (LSS). Andra faktorer kan också vara en anledning till att byta assistansbolag exempelvis att tjänsterna inte var som det sagts & avtalats eller brist på personliga assitenter (oftast pga löner).
Kostnadsfrågor kan också en annan faktor, om du hittar ett assistansbolag med bättre villkor och mer transparenta kostnader, kan det vara värt att se över ett byte. Dessutom kan dina personliga behov förändras över tid, och om ditt nuvarande bolag inte kan möta dina behov, kan det vara klokt att byta till ett assistansföretag som bättre kan anpassa sig till din situation.
Vad händer efter man har bytt?
När ni har bytt assistansbolag är det viktigt att följa upp och säkerställa att allt fungerar som det ska med det nya assistansbolaget. Här är några saker man kan tänka på efter bytet:
- Utvärdera det nya assistansbolaget
- Följ upp så att allt som avtalats stämmer
- Kontinuerlig tydlig kommunikation
Det är viktigt att noggrant utvärdera hur väl det nya bolaget möter dina behov och om det lever upp till dina förväntningar. Ge återkoppling och ta upp eventuella problem som uppstår. Se också till att följa upp och utvärdera specifika mål eller förväntningar du har satt upp. Upprätthåll en öppen och ärlig kommunikation med ditt nya assistansbolag för att säkerställa att alla frågor och problem hanteras snabbt och effektivt.
Jämföra assistansbolag
Det behöver inte alltid vara krävande att byta assistansbolag, det viktiga är att du får svar på dem frågorna du har och att du får möjligheten till en bred och oberoende jämförelse. Hos oss på assistanscentrum.se kan du enkelt jämföra olika assistansbolag och se vad de erbjuder i sin personliga assistans.
Byta assistansbolag
Hos oss kan ni enkelt jämföra och byta assistansbolag – helt kostnadsfritt och utan förbindelser.
- Oberoende, tryggt och enkelt.
- Få förslag på flera anordnare nära dig.
- Kostnadsfritt helt utan förbindelser.
Vi hjälper dig med hela jämförelse och ser till att vi hittar ett assistansbolag som möter dina behov, för att få rådgivning av oss på assistanscentrum.se kan du fylla i formuläret här, alternativt kontakta oss via mejl på info@assistanscentrum.se.
Sammanfattning
Det kan vara en stor förändring att byta assistansbolag och det är viktigt att du hittar ett assistansbolag som möter dina krav och behov. Börja med att se över dina behov, jämför därefter olika anordnare och kontakta dem för att ställa frågor om deras villkor. När du väl har hittat en anordnare som passar dig och dina behov behöver du inte göra så mycket, detta för att assistansbolaget tar över och sköter detta.
När du varit hos din nuvarande anordnare ett tag kan det vara bra att se över och följa upp om assistansen var som man tänkte sig, vill ni ha hjälp med att byta assistansbolag eller bara få nyttig information om personlig assistans (LSS)? Då kan ni kontakta oss på info@assistanscentrum.se så hjälper vi er så fort vi kan.